Citronträd, avocadoträd & VAN!

Nu händer det!
Jag (Janne) skriver det första inlägget här.

För tre veckor sedan började jag ett nytt jobb (Emelie är kvar å plockar frukt).

Jag jobbar 6:30 - 16:30 mån-fre, "smoko" (förmiddagsfika) 10:00 och lunch 13:30 (9,5h betald tid).
De första två veckorna gjorde jag "pruning", vilket betyder att klippa citronträd.
Massor av olika spindlar och "ninja", som bor i samma hus som oss, hade en dag en orm som tittade fram 10cm från ansiktet på honom. Han skrek som en tjej och sprang för han trodde att det var en giftig "yellow belly" Men det visade sig vara nån ofarlig "treesnake".

| Inget jobb för Emelie alltså...
V
I ett citronträd på Bonalea/ Simpsons farm

Långa dagar med sekatör och lite sågande gjorde att min hand inte mådde så bra.
Jag trodde att jag skulle vara trungen att sluta eller ta ledigt ett par veckor, men sån otur hade jag inte...

Måndag fömiddag blev jag skickad till en annan del av farmen, avocadoträden.
Där fick jag leka träd-doktor!
Några går först och borrar några hål i varje träd sedan går vi andra och skruvar i sprutor i träden.
De får sitta i några timmar för att suga i sig kemikalier, (som jag inte har någon om vad de innehåller, det enda jag vet är att när de bladar dem så börjar det koka i någon timme innan man kan använda vätskan) sedan tar man ut dem och fyller på dem igen.
Inte lika mycket spindlar eftersom man mest kryper på marken vid stammarna.

Rad efter rad, block efter block samma sak, kräla in under de låga grenarna, skruva i 3-4 sprutor, ut igen, ta med sig spannet med sprutor till nästa träd och likadant igen och igen och igen och igen och igen och igen...
Inte konstigt att man är trött när man kommer hem! Det tar dessutom 45 min att köra så man kan inte gröra så mycket mer än äta och gå och lägga sig.


Ni kan nog inte ana hur STOR farmen är, jag har frågat och ingen vet hur många träd det finns på farmen.
Jag frågade supervisorn hur många träd det fanns, hans svar var bara: "too many".
Jag vet att det senaste "blocket" med avocadoträd fanns det ca 2000 träd. Supervisorn visste inte heller hur mångar block det finns.
Jag har för mig att dom sa att det var 2000 hektar!


| En rad med citronträd, jag står i nästan i mitten av raden..
V
Nästan en rad med träd

VAN!

ÄNTLIGEN har vi hittat en bil!
Efter många tittar på fula, rostiga, gamla eller dåliga bilar så har vi förhoppningsvis hittat rätt.
En vit mitsubishi express -94 med två säten och helt tom bak.
Kl 17 denna eftermiddag genomförde vi köpet och nu står den här utanför huset och "glänser".

Nu börjar nästa utmaning, att bygga säng och inreda den med allt som behövs när man ska ha ett hem på hjul för en trip rund ön.
Vi får väl se om vi kan bestämma oss och samsas om hur vi vill ha allt.

| Här är pärlan
V
Vår Mitsubishi ExpressVan -94

Oj vad mycket jag skrev..

Nu ska jag förbereda en matlåda till Emelie (som ligger och sover) och njuta av en öl eftersom jag, till skillnad från Emelie, är ledig i morgon!

Skål och trevlig helg från ön på andra sidan!

Kommentarer
Postat av: Tomas

Du gillar Mitsubishi du...

2010-05-24 @ 00:07:49
Postat av: Janne

Haha, jo, men jag gillar min volvo bäst :)

2010-05-25 @ 00:57:34
Postat av: Faster Aster

Nu är det lite dåligt med uppdateringar här tycker vi ;) Kram

2010-06-17 @ 22:26:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0